Några tankar om träning.. att våga “våga ansträngningsnivån”.. och att inte alltid “döna på” …

Min egna träning är varierad och oftast ganska högintensiv och jag har lyxen att kunna köra “ganska långa pass” .. Som jag tidigare skrivit, gillar jag att både klämma in 45 min kondition /steady state för att “städa kroppen”, landa i kroppen och verkligen känna vad jag vill och behöver träna just den dagen, men även träna styrka, leka med olika kroppsvikts/ringvaranter och stretcha länge. Oftast varvar jag något starkt, med något skoj, prehab, mage och något exsplosivt.. så många varv jag kan hålla kvaliteten uppe på mina övningar. Ibland. Blir det “bara” löpning och stretch,  ibland mest stretch och yogabalansjox.. Allt utifrån vad som känns rätt i kroppen den dagen. Tog med mig känslan av “flow” från söndagens 2 timmars inversioner och sedan lågintensiv träning med både 75min promenad och 50 min löpning till måndags”krossen”..

Igår var en dag i fullständig träningslyckorus. Jag körde för första gången på en månad ett pass utan att ta hänsyn till min armbåge och det var hur härligt som helst att bara lita på att kroppen funkar och. Köra! Den känslan! Lycka! Allt tack till David för laser och Anna för akupunktur, det har verkligen hjälpt min armbåge att läka supersnabbt! Började dagen med att yoga i två timmar (bra uppladdning för det egna träningspasset..)
Passet: 30min rodd (ca 6,3KM) som uppvärmning. 5 rundor: 15 Ryggresningar (20kg) + 10

Swingar (48kg kettlebell) + 1 Militärpress & 5 Windmills H/V (20kg kettlebell) + 50 Situps +

10 Boxjumps.I I vilan mellan seten 5 min  = ca 1,1K rodd.(4K) och sedan en lång härlig

stretch. Lycka! Swingarna, Pressarna och hoppen är fullkrafts”prylar” för mig, windmillsen fullkontroll och prehab “prylar”, ryggresnignarna och magen stabilitetsstyrka. Rodden mellan seten fungerar för mig som samling  inför nästa varv, genomblödning /  städning av musklerna och för att hålla mig i flow. Idag vaknade jag och kände mig lite trött och sliten i kroppen. Har kört på rätt rejält ett tag och valde därför att lägga dagens träning på en annan nivå. Jag har jämfört med igår, kört väldigt annorlunda i intensitet och fokus… fast likt i upplägg. 30 min rodd 6,1K (lite mjukare roddtag bara).. sedan 6 varv; 2 OHQ med 40kg + 20 inkast med medicinboll+ 50 situps och långa stretchar ffa av höftböjare, baksida/framsida lår och säte. Alternerande där stretchen landar mig efter varje runda av starkstabilt. Over Heas Squatsen var llångsamma långsamma (på gränsen till religiösa ) för att fokusera på axel/höft rörlighet och stabilitet och uthållighetsstyrka i ryggen. Medicinbollskasten av mer explosiv natur situpsen kopplar ihop mig (jag gör 10 raka, 10 Höger, 10 raka, 10 vänser och 10 raka). I ett lugnt och väldig sansat “odönigt” tempo. Känslan efter ett pass där pulsen hela tiden får landa och inte döna, där det är fokus fullt ut på att vara “rätt i kroppen” och ta tid på sig och på att röra sig som en enhet. Att sitta ihop. Den känslan är så grym. Och den energin som byggs upp under ett sånt pass.. tar jag lätt med mig till nästa. Som lär bli ett “bombarpass”. För så fungerar min kropp. Tar jag en dag med lite mer “totalkontrollsträning” blir dagen efter Stark, Sprudlande och Full av överraskningar.

Vad jag ska köra, bestämmer jag på löprundan.. laddar för 8-11 K.. bestämmer inte längden på löprundan innan, väljer inte ordning på låtarna på min spellista och tänker njuta hela rundan, känna vad kroppen vill ha och leka loss.. Så funkar jag som bäst. Ibland dönar jag, ibland mystränar jag och för det bästa hinner jag med båda på mina dagar av träning.

Skoj! Starkt! Svettigt! …lite “Spaceat”!

2 reaktioner till “Några tankar om träning.. att våga “våga ansträngningsnivån”.. och att inte alltid “döna på” …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *