Tankar om träning..

En vanlig fråga jag får är “vad är den bästa träningen för mig?” .. “du som har koll…vad ska jag göra för att bli bra i min rygg?”… etc.. ofta ställs dessa frågor i förbifarten, efter pass eller tom i omklädningsrum. Och såklart är det omöjligt att svara på, utan att verkligen sätta sig in i just den personens situation.

Mitt spontana svar blir alltid. Det beror på!

… “det du tycker är roligt att träna, som du tar i så mycket när du gör att du svettas och som känns utmanande och inspirerande”… för det är det det mesta handlar om .. Det finns ingen träningsform eller träningsupplägg som är “rätt för alla”. Och man kan också vara relativt säker på att, även om ett upplägg funkar bra nu så kommer det inte att vara det perfekta upplägget för evigt. Saker och ting förändras och vi med dem. Det är såklart viktigt att vara följsam med dessa förändringar. Ett träningsprogram är ju bara ett antagande om hur verkligheten skall se ut i framtiden och om framtiden vet vi ju “inte jättemycket”. Därför måste dagsformen få vara avgörande för huruvida man kan hålla sig till ursprungsplanen eller ej.

Jag tänker såhär.. i planen för dagen står ett visst upplägg viss belastning (styrka, löpning eller vad det nu kan vara) .. du har inte kunnat sova så bra och inte hunnit äta ordentligt, du har lite känningar i muskler eller känner dig lite låg.. Just den dagen kan det vara alldeles väldigt viktigt att backa undan lite och ta det lite lugnare än vad som var planerat. Likaså kan det vara precis tvärtom. DU känner dig supertaggad och “på” samtidigt som det på träningsprogrammet står “lätt dag”. Då kan det vara läge att våga ta det där tuffare passet istället.

Sannolikheten att passet kommer att bli precis som jag tänkt innan är minimal. Jag måste vara beredd på att justera planen utifrån hur dagsformen är IDAG, inte hålla mig till min tanke/plan på hur jag igår siade om framtiden (idag). Det behövs absolut en övergripande plan, som är anpassad utifrån de specifika behov och mål som individen har. Men det behövs också lyhördhet till nuet och en plan B och alltsomoftast en plan C. Detta är mitt primära mål när jag tränar andra. Att utifrån den verklighet de befinner sig precis just idag, anpassa träningen och “peppnivån”.

Så. Att snabb-besvara “hissfrågan”.. vad är bästa träningen.. Är nästan omöjligt. Det näst bästa svaret är.. Det du tycker är skoj, som du har tid att göra minst 30 min, minst 3 ggr/vecka och som du blir svettig av.  Det bästa svaret och som är närmast sanningen.. får vi vid ett samarbete över tid. Förmodligen kommer svaret att förändras över tid, när du förändras, dina förutsättningar förändras och livet är som det är för det mesta. Vi växer och utvecklas. Det bör din träning också göras med ett fokus. Dina behov, utifrån den verklighet du befinner dig i och utifrån de mål du har med din träning och hälsa.

Du i Fokus.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *