Mina tankar om att springa..

Såhär runt nya året så bombas vi av tips på upplägg, hur man snabbt ska komma i form och hur kändisar ”hit och dit” tränar. Det är samma varje år. Det är 6 veckors, 12 veckors och 16 veckorsutmaningar där man ska gå från ”den man är” till att nå enorma resultat på nästan ingen tid alls. Jag säger det igen, igen och igen. Ha en bättre plan än att revolutionera din livsstil fullständigt i en kortsiktig totalomvändning så har du så mycket större chans att lyckas med en förändring för livet. Ta det lite lugnt i början så att du orkar hålla i dina nya vanor i längden. Du har livet på dig! Bakom alla kortsiktiga program väntar just livet. Härifrån kommer jag att fokusera på löpning.

Jag väljer löpning för det trendar just nu i våra tidningar och i vårt samhälle. Det är en ypperlig träningsform som är lätt för alla att ”bara gå utanför dörren och bara göra. Jag älskar själv att springa, har gjort det i hela mitt liv och har någorlunda bra koll på vad som händer i kroppen när man springer (men jag har också relativt ok koll på vad som krävs i kroppen för att kunna springa frekvent). Vad är det jag försöker säga här. Jo. Det är många saker man bör ha i åtanke som löpare utöver ett vettigt successivt ökande program för att kunna gå från soffpotatis till att springa, oavsett om det är milen eller drömmen om ett maraton, många! Om du aldrig har sprungit en meter eller väldigt lite i mitt liv, eller haft ett längre uppehåll, fött barn, haft en skada eller skador, kanske bär på extrakilon, ETC. då har du andra förutsättningar och behov av upplägg jämfört med någon som tränat allsidigt länge. Att på t ex 12 veckor gå från icke löpare till att kunna springa en mil kan vara fullt möjligt -absolut. Men det kan också vara så att din kropp behöver längre tid på sig, mycket längre tid på sig och ett helt annat upplägg. Helt ärligt, det är faktiskt inte för alla att klara att gå från inte löpare till att springa en mil på 12 veckor, tycker jag.  Men det realistiskt för många att kunna springa, många fler än som springer idag!

Oavsett om du idag kan springa en mil, har kunnat springa en mil tidigare eller drömmer om att kunna springa en mil (eller vad det nu är för distans) så krävs det mer än att bara gå ut och springa. EN viktig del är såklart att faktiskt ta sig ut. Från promenader till att jogga en minut var femte minut i en timme etc. Men du behöver mer än så ..

Först och främst behöver du ett rimligt satt mål, ett långsiktigt satt mål (NEJ, 12 veckor är inte långsiktigt. Ett år eller mer, det är långsiktigt. Du vill ju vara hälsosam resten av ditt liv eller hur!?

Du behöver löpspecifik styrka (från fötterna vaderna, knästabilitet, benen, rumpan bålen (inte bara situps) och överkroppen för att bygga upp muskler och ligament så de orkar bära dig (styrketräning). Vi springer med hela kroppen och belastar också hela kroppen när vi springer!

Du behöver löpskolning så att du springer säkert.

Du behöver lära dig att varva intensivare veckor med återhämtningsveckor.

Du behöver bra kost.

Du i behöver bra skor.

Du behöver stretcha.

I vilken kombination och hur.. ja det beror på dig, din kropp, dina förutsättningar och dina behov

Med allt det sagt. Springa är underbart på så många sätt, men det kan lätt bli ont både här och där om vi har för bråttom. Ta tid på dig, är du osäker på hur ett upplägg ska se ut för just dig. BE om hjälp av någon som är utbildad, se till att du har ett program som är anpassat för dig, dina förutsättningar, behov och sätt mål som är realistiska.

Alla kan, men inte på samma sätt. Det är bara att springa absolut. Men, det är bara inte att bara ut och springa och hålla i längden.. Gör det rätt från början så blir det så mycket roligare hela vägen.

 

All kärlek

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *