Många tankar -lite om coronatider och många om vad vi måste göra för vår hälsa nu och i framtiden..

Kära vänner!

Vi är inne i en tuff, ruskigt tuff tid! Det är där vi står just nu. Med orosmoln ovanför våra huvuden och orosträskmark under våra fötter. Så många saker vi inte vet, inte kan förutspå och problem vi absolut inte kan lösa precis just nu. Läskigt på så många sätt och vis. Det skapar så många känslor att hantera på en och samma gång. Rädsla, ilska, oro, sorg och ja alla. Det är lätt att hamna i lägga skuldbörda på andra. Dömma. Fördömma. Och det är lätt att börja tycka och att haka på tyckare..

Jag vet en sak. Jag är inte immunolog. Jag har därför ingen kunskap om vad som är rätt immunologiska väg. Därför har jag valt att inte lägga mig i den strategi som vårt land väljer. Jag väljer däremot att följa den strategin följsamt. Det är mitt ansvar och mitt jävla jobb att göra så som jag just nu blir tillsagd. Lätt kan tyckas. Men. Så ser vi i media människor som både fördömer den strategi som vi fått tilldelad och faktiskt också väljer att inte följa den. Vi har precis skådat en tung debatt kring alla ”sörlänningar som ger sig uppåt för att fira påsk i fjällen” och hur ilskan sprider sig över landet mot varandra. Vi måste hålla ihop och stötta varandra nu. Vi måste vilja varandra väl. Jag måste göra kloka val så att jag inte riskerar någon annan människas hälsa. Jag har ansvar. Jag är vi! Så glad att skidanläggningarna nu blivit beordrade att stänga. Godiset bort från de som inte skulle kunnat hålla sig hemma liksom.

I år är det hemmasittar-påsk. Det känns som en enkel jäkla nöt att knäcka. I år parkerar vi kvasten och firar påsk hemma. Det kommer fler påskar älskade vänner. Då jäklar ska vi  fara runt och fira som aldrig förr!!

Nu till min oro och till min möjlighetsbrandtal. För det finns ett stort orosmoln. Den negativa effekt en livsstil kan ha på hälsan. Man ser att de som röker och de som bär på kraftig övervikt verkar löpa en mycket större risk att drabbas hårdare av detta läskiga virus. Inte uttalade riskgrupper, men påtalas om och om igen av folkhälsomyndigheten. Dessa två livsstilsproblemområden är inte förvånande. Men lika värt mycket oroande! Att röka är skadligt, det vet vi! Att bära på övervikt är ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och diabetes. Det vet vi. Men, det är extra läskigt att det verkar vara otroligt viktigt för hur vi klarar en aggressiv influensa. Den stora fördelen här är att man faktiskt kan göra något åt detta.

Jag är inte immunolog. Men väl högskoleutbildad idrotts och friskvårdspedagog, beteendevetare med inriktning mot hälsa och träning. Livststilsförändringsarbete, det kan jag. Att bana in nya vanor är allt annat än lätt. Det kräver mod och det kräver uthållighet och det kräver viljestyrka. Men det går! Man kan sluta röka! Man kan lägga om sina motions och kostvanor! Man kan ge sig själv ett friskare liv.

DU KAN!

För det är ändå så.. Vi kan leva hälsosamma och sunda. Vi kan välja det! Nu till det vi behöver komma ihåg att göra nu och i framtiden. Vi behöver ta hand om oss själva och varandra! Vi behöver hitta aktiviteter du kan göra där du får röra på dig, få frisk luft och motion och äta hälsosamt. Låter floskligt. Må så vara. Men inte mindre absolut sant. Vi behöver röra på oss och vi behöver äta en balanserad och allsidig kost. Notera. Jag skriver inte elitträna och ”tokdieta”.

Vi behöver hitta en hållbar livsstil – för livet!

När vi är friska behöver vi vårda det friska. Vi behöver se till att ta ansvar för vår egen hälsa. Ta hand om oss själva. Har vi hälsoutmaningar såsom att vara rökare, ha livsstilsrelaterade hälsoproblem, tex övervikt är det på riktigt viktigt att ta den striden med sig själv och hitta en hälsosammare livsstil. Jag vet. Man vill inte skuldbelägga och därför blir det lätt att vi inte pratar om det. Men vet ni. Jag vill väl. Jag vill att så många människor som möjligt ska leva sunda liv. Det betyder inte att vi inte får unna oss saker ibland. MEN. Det omvända, att unna sig hela tiden, inte röra på sig och röka. Det är inte en hälsosam väg. Vi måste inse det. Det är viktigt och vi måste som börja våga prata om detta på riktigt nu. VI behöver skapa bästa möjliga förutsättningar för oss genom att ta ansvar för vår egen hälsa.

Vi vet också att en stor del av befolkningen inte tränar, inte äter en balanserad kost utan snarare.. tränar inget och äter mest bara ”allt annat än grönsaker” och tycker att de gör som de vill. ”Man måste få leva å”… men alltså. INGEN skulle behandla sin bil på det sättet.. skicka i bensin i en dieselbil liksom. Eller bara vrålköra motorn på lägsta växel och låta bilmotorn brinna.. Ja ni fattar.. men. Våra kroppar förtjänar väl inte sämre behandling än vi skulle ge en sketen gammal folkvagn, väl?!

Vi behöver bra kost och vi behöver motion! Odiskutabelt. Jätteviktigt! Återigen, jag pratar alltså inte om att elitträna och äta enbart supernyttigheter. Jag pratar om att sköta sin fysiska aktivitet och kost bra. Vi måste motionera. Vi måste röra på oss! Det är livsviktigt!

Så snälla älskade kära medmänniskor. Står DU just nu där och känner att det är dags. ”Jag måste ta itu med detta.. börja NU”. Gör det! .Men börja nu successivt. Ha inte bråttom. Vi har den tendensen. Att ha bråttom. Vi vill ha snabba resultat. NU. Vi vill att det ska synas på vågen och på kläderna på två veckor. Kännas lätt att träna redan tredje passet då vi börjat på nytt efter ett längre uppehåll. Garanterat få resultat, och snabbt. Men. Och nu vill jag vara jäkligt tydlig. De hållbara livsstilsförändringarna, de som gör dig till en mer hälsosam version av dig själv. Den förändringen är inte en två-sexveckors kvickfixare. Det är en förändring du kan hålla idag, i morgon och för resten av ditt liv. Så är det.

Så. Mitt förslag om du inte vill börja själv. Om du vill ge dig ett sundare liv och ge dig en hälsosammare version av dig själv. Börja med att Snöra på dig skorna. Ta en minst 30 snabb promenad VARJE dag. Se till att byta ut allt godis/kakor/chips/ostbågar-krokar/bullar mot tex gurka, bladcelleri eller morot på vardagarna. Gör det nu. Gör det tålmodigt till september. Sen. Kan vi börja kika på nästa steg. Känns det futtigt? Känns det som med ett för långt tidsperspektiv? Tänk om. 30 minuters promenad varje dag blir en jäkla massa steg på ett halvår!! Utbytta vardagsgodsaker blir mängder av bortlurade tomma kalorier och om du bytt mot tex morot, massa många fibrer och A-vitaminkickar på motsvarande kvartal. Det är en otroligt bra början!!

Visst. Vi behöver en balanserad träning: styrketräning, stabilitetsträning, rörlighetsträning och konditionsträning. Men. Först måste vi som orka gå en halvtimme i raskt tempo.

När promenaden börjar kännas lätt, hitta en uppförsbacke. Ta den en gång varje runda. Utöka till två gånger veckan efter. Tre gånger den tredje veckan. Har du ambition att börja springa, tycker jag det är av yttersta vikt att du tar hjälp med grundläggande löpteknik och även löpspecifik stabilitet, styrke och rörlighet.

Är det verkligen tillräcklig kostomläggning att byta ut godiset mot morötter? Låter det futtigt? För en balanserad kost på sikt. Absolut! För en balanserad kost krävs naturligtvis att vi tittar på hur du äter idag, hur mycket du rör dig, hur dina värden ser ut ETC.  Vi behöver en bättre kost än att skippa vardagsgodis och byta ut mot morötter. Men på riktigt. Det skiftet på sikt är grymt. Såklart är en balanserad kost mer än så. Men du måste börja någonstans. Ett steg i taget blir många många steg om du ihärdigt håller i. SÅ. Börja med detta fram till midsommar!

Du, du är värd detta. För livet idag och i morgon!

All kärlek

/Stina

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *