Orostider är motionstider! Vad gör jag för att hålla mig så frisk som möjligt -inte bara inte sjuk liksom..

En sund själ i en sund kropp..  det gäller liksom att vårda både kroppen, hjärtat och knoppen. När det är orostider som NU, då är det. Då blir det extra tydligt hur sammanlänkade vi är mellan dessa tre och hur otroligt beroende vi är av att må bra på alla plan för att faktiskt må bra. Emotionellt, spirutiellt, fysiskt, psykiskt, mentalt OCH socialt. Vi är alla så många dimensioner och vi behöver ta hand om oss på alla plan.  Jag tänker inte gå in i en lång filosofisk och psykologisk tankejonglering här. Det blir så mycket text, så mycket text. Men lite bakgrund till hur jag filosoferar kring ”Att må bra”, ”Att ta hand om sig själv”.  ”Att bygga sin hälsa inifrån och ut” får det bli.

Man kan givetvis göra på olika sätt och på så vis känna att man ger sig själv kraft och energi att orka igenom vardagen. Men det finns en grundläggande hälsobas. Saker vi behöver göra för att orka tänka och fungera. En hälsosam kropp som orkar bära dig i vardagen, ett immunförsvar som står emot både infektioner och stressiga situationer och som har energi över när ”skit händer” (when Shit Hits The Fan ni vet).

Hälsobasen är Nutrition (äta hälsosamt, allsidigt och lagom mycket i förhållande till din aktivitetsnivå), Vila (bra sömn är en grundpelare) och Motion (ut och gå min st 30 minuter per dag så du blir svettig och pulsen höjs). Låter enkelt. Japp. På papperet är det det. Sedan gäller det att som individ sköta detta. Äta bra. Träna Bra och se till att få Återhämtning (Sömn, men också vila).

Jag tror på den egna kroppens läkande kraft. Jag tror på motion, vi ska. Nej. Vi behöver röra på oss. Jag Det är bevisat att det är bra för hjärnan, för stresshantering och givetvis för den fysiska hälsan. Vi är gjorda för att röra på oss och det omvända är på riktigt ohälsosamt. Att sitta inne, stilla är ohälsosamt för kroppen men också för hjärnan och själen. Jag tjatar om detta. Jag menar det. Du behöver inte elitträna, du behöver absolut inte vrålträna 10 pass per vecka och bara äta broccoli och kokt torsk. Alls inte men du behöver motion varje dag. (allt annat i vad är bra träning får vi ta en annan gång.. det är en hel bok bara det).

Vad gör du för att vårda dig, vad gör du för att ta hand om dig?

Min vardag är, som ni alla vet. En ganska ”nyttig vardag” Jag tränar mycket och allsidigt.  Jag sköter in kost och jag sover nästan alltid minst 8 timmar per natt. Jag. Dricker sällan alkohol och jag röker aldrig aldrig aldrig. Skam vore det om jag inte levde som jag lär, hälsa är mitt yrke och mitt brinn att försöka sprida till så många människor som möjligt.  Det som händer för mig nu när vi gått in i en för oss alla mycket annorlunda tid. Orostid. En tid där samhället omkring oss skakar om oss. Allvar på riktigt. Du vet. Jag vet. Nästan alla har nåtts av informationen om hur viktigt det är att vi hjälps åt för att ta oss igenom denna kris och in i framtiden. En framtid jag tror på! En framtid som vi alla kan påverka genom att göra kloka val för oss tillsammans. Men vet du. Dessa kloka val är ingen annans. Det är DU och JAG= VI som tillsammans måste göra dessa val. Jag är ung. Jag är inte i riskgrupp. Jag kan köra på. JAG.  Men. Den egna grundhälsan är ditt ansvar. Man ser i undersökningar att trots att vi nästan alla vet vad vi behöver göra för att ta oss till framtiden tillsammansså snabbt och så säkert som möjligt, så verkar tyvärr det inte vara så att vi alla känner gemensamt ansvar för att följa våra gemensamma rekommendationer. Synd. Jag tror på vår gemensamma urkraft.Jag tror på oss! Jag tror på att vi kan fixa detta och att vi kommer att älska livet och varandra ännu mer om vi varit med och gjort de kloka valen, inte bara för jaget men för LAGET. Jag vet att man gärna vill stoppa huvudet i sanden och tänka att det gäller inte mig. Det är en skyddsmekanism. Vi har alla våra perioder av strutseri. Jag också. Känslan att jag vill skjuta bort ansvar från mig.

Vi styrs så mycket mer än vad vi tror av våra känslor. Jag gillar tanken att alla känslor behöver få finnas och ha plats. När en känsla inte finna kommer de andra känslorna att gå in och ta över. Jag till exempel går på glädje. Jag är en ”joyrider” av rang. När jag flyter på och är grundglad, då är allt annat liksom enkelt att ta itu med. Man kan inte alltid vara glad tänker du nu och nej. Det håller jag med om. Inte sprudlande bubbelglad utåt sådär.. fast man kan alltid ha en någorlunda positiv attityd och inställning till de utmaningar man kastas in i. Oavsett om vi är problemorienterade eller lösningsorienterade så har vi också dimensionen ”hur angriper jag situationen från hjärtat”. Ni vet; ”Hur känner jag inför situationen”?  Våra känslor påverkar oss så oändligt mycket.  När vi har en grundhälsa som är god är det lättare att stå emot när det blir galna tider. När det är stressigt på jobbet, när det är jobbigt hemma när det är -som nu- en samhällssituation som är orolig på alla plan. Just nu har skiten verkligen samlat sig. Och det är lätt då att bli både rädd och arg, frustrerad orkeslös och nedstämd.  Vi alla hamnar i gungning när mattan rycks undan. Jag märker själv att jag lättare blir förbaskad. Jag eldar upp mig över skit som jag vanligtvis inte går igång på. Jag ser mer negativt på andras beteende och jag ger mig på något vis rätten att gå omkring och vara småförbannad över situationen  Jag har inte valt att det ska komma en jäkla COVID-19 från Kina och sabba min påsk. Men vet du. Det har inte någon annan heller. Ingen vill ha  coronatider, det är jag samtidig väldigt mycket medveten om. Ingen! Vi är i detta tillsammans och vi kan fixa detta tillsammans. Tillsammans är vi  urstarka! Tillsammans börjar med mig själv. Min egen inställning till dagens utmaningar. Vad jag måste göra i detta är att se till att ta hand om min egen hälsa på bästa sätt utan att riskera att skada mina medmänniskor.

Vad gör jag för att ta hand om mig själv? Vad gör jag för att hålla glädjen uppe när det känns kaos och orosamt? För det är nyckeln för mig (din nyckel kan vara en helg annan). Nyckeln för mig är att i min inre trädgård ge näring åt, lägga tanken vid de positiva egenskaper jag vill skall växa sig starkare inom mig. De kommer att lysa igenom utåt. De egenskaper jag vet är min drivkraft är baserade på kommer från att känna att jag gör saker som gör mig glad. Låter skitenkelt eller hur.. Men det är så otroligt viktigt för mig att den energin från GLÄDJE finns med. För då blir jag mer förstående och förlåtande till min omgivning. Jag orkar ta ett extra andetag och inte bli irriterad på allt och inget. Jag avskyr att gå omkring och irritera mig, men det är där jag hamnar när jag inte ser till att ”joyrida” livet. Man kan inte ha skoj jämt tänker du… ni vet, typ som Emils pappa sa ”roligt och roligt, grisar ska inte ha roligt”. MEN. Jag tror på GLÄDJE. Jag tror på det som en grundläggande urkraft att ta avstamp ifrån. Mitt uppdrag är att hitta det som får mig att le en smula för en stund, känna mig popcornglad och vilja studsa omkring lite.  Låta det spritta i benen och förhoppningsvis smitta av mig till några i min omgivning.

Alla tider är motionstider, nu ännu viktigare!

För mig är det tydligt nu när det är andra tider än vanliga vardagen. Att jag har ett mycket större behov av att vara ute i naturen, Att andas frisk luft, att höra fåglarnas sång och att röra på mig bland elementen sol, vind, vatten och jord. Jag behöver röra mig  och jag behöver moder jord. Så, trots att jag knappt aldrig sitter stilla i vanliga vardagen tar jag mig ut i den välgörande naturen och andas. Möta våren, se livet återvända blad för blad, blomma för blomma. Ibland med min favoritmusik i lurarna, ibland med bara fågelsång. Det som gör mig glad inifrån och ut. Det som ger mig livskraft, energi och samtidigt en stark känsla på tron att framtiden är nära.

Det som får mig att  känna att jag lever.  NU. Idag, och alla dagar tillsammans med er goingar!

Så om jag får ge ett lyckopiller på recept. Gå ut i naturen och rör dig med naturen. Andas. Lyssna. Känn jordens trygga vibration under fötterna. Njut av solens strålar!

All kärlek!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *